IVAR FROUNBERG               composer/works        Prelude – Voyage – Jotunheim (2002)

 

 

V¾rket er skrevet pŒ bestilling til det franske ensemble Alternance. Det er det f¿rste v¾rk som afspejler mine oplevelser i Norge, n¾rmere betegnet en fantastisk k¿retur fra Oslo til Tyinn. Selvom titlen indirekte via sin trefoldighed henviser til et v¾rk af en klassisk romantisk fransk komponist, er denne  relation tilf¾ldig. Trefoldigheden opstod under arbejdet med de tre grundstrukturer i v¾rket. F¿rst en langsom indsn¾vring af et tonalt centrum (prelude) - der fokuseres langsomt pŒ at noget skal ske. Dern¾st rejsens tumult gennem vekslende landskaber, som ses kun i hastige glimt som de farer forbi vinduet. Det tonale centrum er udgangspunktet for en stadig transformation af en oprindelig tolvtoner¾kke som imidlertid hurtigt bliver inkomplet og genneml¿ber en r¾kke tonaliteter (voyage). Chokerende pludseligt nŒr vi frem. Efter fire timers uafbrudt k¿rsel igennem stadigt mere kontrastrige landskaber, forlader vi bev¾gelsen og tr¾der ind i det ubev¾gelige. Tyinn-krydset i sk¾ringen mellem den regnfulde fjord, de gr¿nne liers piblende vandl¿b, skovenes dystert-fugtige uendelighed og isbr¾ernes utiln¾rmelige kulde.

 

I dette peripatetiske punkt oplevede jeg det norske centrale fjeldmassiv Jotunheimen. Med sin uafvendelige ro lader det vejrliget skifte mellem torden og regn, hagl og bl¾ndende sol uden at anf¾gtes af hvad som sker pŒ den menneskelige tidsskala. Det sorte fjeld tegner sin grafik i skarpe streger pŒ sneens grŒhvide og isens lyse papir. De isblŒ s¿ers symmetriske spejlakser skaber en parallelverden svagt deformeret af de tynde isflager og lange kolde d¿nninger. I dette landskab regnes tiden i millioner af Œr frem for mŒneder, uger og dage. De vandrette tonel¿b fra Voyage-satsen er nu rejst pŒ h¿jkant og fremstŒr som en langsom fremadskriden gennem en r¾kke akkorder i stadig transformation - isfyldte fjeldtinder og dybe, m¿rke, eroderede dale.

 

V¾rket er ikke t¾nkt som en programmatisk beskrivelse af min personlige oplevelse. Det modstiller oplevelsens tre grundelementer i et dramaturgisk forl¿b: det fokuserede, det h¾sbl¾sende og det stillestŒende. Musikken rummer selvf¿lgelig mange detaljer, men aldrig et tema eller genkommende figurer. For mange Œr siden kom jeg over den italienske renaissancekomponist Girolamo Frescobaldi. I dag slŒr det mig, at jeg som komponist egentlig altid har taget udgangspunkt i hans improvisatorisk fragmentariske (men stramt proportionerede) toccataer, hvor kontrasterende teksturer veksler uden et overordnet samlende motiv. Dette g¾lder i s¾rlig grad dette v¾rk, selvom ogsŒ Beethovens klaversonater (is¾r de senere) har leveret n¾ring for min holdning til klaversatsen i v¾rket.

 

Éat jeg er bevidst om den norske stedbetegnelses eksotiske fremtr¾den i det franske sprog har v¾ret afg¿rende for at undlade en mere samlet titel. I stedet ledsages partituret af et motto af Johannes V. Jensen:

 

ÓVinden, Rejser og Tiden der gaar er i Ledtog med hinandenÓ.

 

Ivar Frounberg, 2002.